Dag 6 Dawson CIty, Klondike

13 september 2015 - Dawson City, Canada

5.00 uur al wakker, tot 6.00 uur aan de blog gewerkt. Na het ontbijt meteen met de auto vertrokken naar Dawson CIty een rit van 535 km. Eerst een stuk over de Alaska highway om vervolgens af te slaan naar Klondike highway. Dit is de enige weg naar Dawson City. De weg naar Dawson is een rit met alleen maar schitterende                vergezichten . Na elke bocht weet je niet wat je ziet zoveel natuurschoon, zover als je kunt kijken alleen maar bergen van Klein tot groot zelf gletsjers behoorde tot de vergezichten. Uitgestrekte vlakke landschappen met alleen maar bomen bomen en nog een bomen. Wat alles nog mooier maakte was dat de herfst hier zijn intrede had gedaan en de bomen zijn bladeren aan het verliezen waren. Hierdoor had het bladerdek allerlei kleuren van groen,  geel, rood en alle kleuren er tussen,  een beter tijdstip om het landschap te fotograferen is er niet. Tevens had ik het geluk dat de zon alle kleuren nog meer naar boven liet komen. De foto's spreken voor zich. Ongeveer halverwege onze route bij Carmacks gaan we Shaun ophalen een vriend van Dan uit de diensttijd. Shaun is nog steeds militair en is diverse keren uitgezonden geweest naar oorlogsgebieden. Shaun was hier voor zijn werk hij begeleide een groep militairen ( 20 personen ) welke zwaar gewond waren geraakt in Afghanistan, de meeste miste een been of beide benen er was zelf een persoon welke beide benen en een arm miste . Ook personen met zware psychische problemen zaten in de groep. Halverwege de kano tocht neemt een collega van Shaun de taken van Shaun over zodat Shaun met ons mee kan naar Dawson. De kanotocht welke deze groep onderneemt is ongelooflijk als je weet dat ze in 2 weken van Whithorse tot Dawson City kanoën. Ik heb het opgezocht en dit is een kano trip van 750 km. Na kennis gemaakt te hebben met de groep zijn we weer op weg naar Dawson City. Enkele kilometers voordat je Dawson City inrijd veranderd het landschap, aan de zijkanten van de weg zie je alleen maar lange rijen maaskeien liggen, 20 meter breed 10 meter hoog en honderde meters lang. Deze rijen liggen parallel aan elkaar. Dit is ontstaan uit de tijd van de eerste goldrush in Canada. In 1896 werd goud gevonden in de Bonanza Creek in de buurt van Dawson City. Een aantal mijnwerkers in 1897 wisselde in Seattle hun goud in en begon de goudkoorts. Duizenden goudzoekers trokken in die tijd naar Klondike in de Yukon. Dawson City groeide binnen een paar maanden uit tot een stad van 40.000 duizend inwoners. De goldrush was in 1899 voorbij toen in 1899 goud werd gevonden in Alaska. De meeste goudzoekers vertrokken toen naar Alaska . Zover een korte geschiedenis over De goldrush in Dawson City. Ons hotel lag meteen bij het inrijden van Dawson City en het was een een van de oudste hotels van Dawson met de naam hoe kan het ook anders " Bonanza gold motel" . Na ingecheckt te hebben zijn we naar het centrum van Dawson City gegaan. Als je het stadje inkomt rijden lijkt het alsof je 100 jaar terug gaat in de tijd. Het lijkt niet of je terug gaat in de tijd maar het voelt ook alsof je in de tijd terug gaat. Je moet het zelf mee maken om het te geloven. De huizen de kleding de manier van praten, het is niet te beschrijven. Overal straalt de tijd uit van de wild west. Er is dan ook een spreekwoord hier  "  the west is stil Alive  " met dit gevoel zijn we gaan uit eten wederom in een eetgelegenheid waar woorden te kort doen. Na een maaltijd waar 3 personen van kunnen eten zijn we het nachtleven van Dawson City gaan beleven. Als eerste zijn we naar een bar gegaan waar het interieur in 100 jaar niet veranderd is. Deze bar is een van de bekendste bars uit het verleden waar nu nog mensen voor komen vanwege de sourtoe cocktail. De sourtoe cocktail is een traditie welke een lange tijd terug begonnen is door Captain River Rat. Welke traditie het precies is verwijs ik naar internet gezien niet iedereen het een smakelijke aangelegenheid vind. Maar voor de nieuwsgierige onder ons, ik sta ook in het boek en mijn nummer is 63215. En ik dronk het met yukon whisky wat trouwens een lekkere whisky is. Wordt vervolgt in dag 7

1. John Nievelstein:
    15 september 2015
    Hoi Roy,

foto's zijn waanzinnig mooi, geniet maar lekker, veel plezier!
    gr. John.
    p.s. je hebt nu wel een trainings achterstand met de MTB, haha!
  2. Pap en Mam Winkens:
    22 september 2015