Dag 10 op weg naar Haines.

16 september 2015 - Haines, Alaska, Verenigde Staten

Met de auto naar Haines.                                                                                           Haines is een klein dorpje in de Amerikaanse staat van Alaska met ongeveer 1400 inwoners. Van Whitehorse via Haines Junction is het ongeveer 450 km. Na vroeg in de ochtend vertrokken te zijn vertrokken rijden we wederom in een prachtig landschap. We stoppen dan ook regelmatig om van de vergezichten te genieten en te fotograferen. In de loop van de dag wordt het weer steeds minder. En wanneer we de grens met Alaska gepasseerd zijn krijgen we steeds meer regen. Om 17.00 uur komen we uiteindelijk aan in Haines. De drang om te gaan vissen is ondanks de regen erg groot en besluiten om naar de visgronden te gaan waar Haines om bekend is. In de wijde omtrek komen vissers naar Haines wanneer de zalmtrek begint. De zalm komt vanuit de Gulf of Alaska de baaien in en verzameld zich daar tot de condities in de rivieren goed zijn. Hierbij is de watertemperatuur en de waterhoogte van groot belang. Op dit moment zit ik tussen twee zalm trekken in. De Pinkzalm zit nu in de de laatste fase, deze begint in juni en stopt ongeveer in augustus begin september. De Cohozalm begint nu de rivieren in te trekken, over een paar weken begin oktober tot eind oktober is deze zalmtrek op zijn hoogte punt. We vangen met grote regelmaat pinkzalmen sommige nog in uitstekende conditie maar er zijn er ook bij welke hun laatste dagen gehad hebben. Rondom je drijven wel tientallen dode zalmen en je ziet in grote getale hoe de eieren worden afgezet de de vrouwtjes en door de mannetjes worden bevrucht. Tevens kijk je bij elke uitgooi rondom je heen of er geen zwarte, bruine of grizzlybeer komt aanlopen. Deze kunnen vanuit het bos achter je komen of van de overkant. Vandaag 1 grizzlybeer gezien en een paar zeearenden. De valley waarin we in vissen wordt de Eagle Valley genoemd. De normale populatie is rondom de 400 echter in november komen meer dan 3000 zeearenden naar deze valley om een hapje mee te eten van wat de beren achter laten of vangen zelf hun eigen zalm. Na een paar uur vissen gaan we naar onze cabin eten wat en gaan later op de avond naar de haven om een lokaal biertje te drinken. Ten tijde dat we in het restaurant/bar zitten komt een cruiseschip aanvaren. Blijkt dat vanaf april/mei tot september hier cruiseschepen aanmeren en uitstapjes organiseren om  naar de visgronden te gaan om naar de beren en zeearenden te kijken. Om 24.00 uur terug naar cabin om morgenvroeg uitgerust naar een privé wild live center te gaan.                                                                                                          Wordt vervolgd